Informasjon om orlogsstua Kristiansand

Historien om husene til Kristiansand Orlogsforening

Orlogsstua på Odderøya i Kristiansand er opprinnelig oppført som ammunisjonslaboratorium i 1860-årene. Fra 1916 ble den bolig for bevogtnings-chefen ved Kristiansands befestninger.

Gamle-Orlogsstua-Odderøya-aspect-ratio-x
Dugnadsgjengen-på-branntomten-aspect-ratio-x

Etter 1945 var det bolig for sjefen for Marinekommando Sørlandet (MKS) frem til 1967. Kommandør Reidar M.Sars var siste sjef som bodde i huset. I 1974 ble det inngått avtale med Kristiansand Orlogsforening om et leieforhold. Huset fikk navnet “Orlogsstua Haakon VII”. Orlogsstua ble totalskadet av brann den 25.Januar 2013.

Dagens orlogsstue:

Dagens orlogsstue ble etablert i det nye huset til Vest-Agder Museet i Nodeviga i Kristiansand. Ove Sten Olsen og Svein Eriksen var med i komiteen som planla bygget og som etter mange møter fikk til dagens orlogsstue.
Grunnlaget for at Vest-Agder Museet kunne starte byggingen av bygget var kapitalen som ble utbetalt fra forsikringsselskapet til gamle orlogsstua.

Orlogsforeningen-fasade-aspect-ratio-x
map
Orlogsstua: 25 sitteplasser i orlogsstua
Møterommet: Kan dekkes til 60 personer for bespisning
Toaletter: HC toalett i etasjen.
Uteareal: Stor uteplass i tilknytning til orlogsstua
Parkering: Offentlig parkering på Odderøya og P-hus
Kontaktinfo: Erling Danielsen, se info under styret